تشویق آموزش جمعیت جوانان خوزستان آسیب های اجتماعی

تشویق: آموزش جمعیت جوانان خوزستان آسیب های اجتماعی تشکیل شورای راهبردی جوانان جمعیت هلال احمر استان خوزستان

گت بلاگز وب‌گردی چرا خلبان سرگیجه نمی‌گیرد؟

بدن انسان به لحاظ فیزیولوژیک جهت پرواز ساخته نشده هست. این توصیه را می‌توان از تغییرات عملکرد اعضای متفاوت بدن در اثر نیروهای پرواز فهمید.

چرا خلبان سرگیجه نمی‌گیرد؟

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، بدن انسان به لحاظ فیزیولوژیک جهت پرواز ساخته نشده هست. این توصیه را می توان از تغییرات عملکرد اعضای متفاوت بدن در اثر نیروهای پرواز فهمید. عوض کردن در مؤلفه های پرواز، ازجمله زیاد کردن و کم کردن ارتفاع، عوض کردن سریع در مسیر پرواز، تغییرات سرعت و حتی نحوه جایگیری سرنشینان در هواپیما، عواملی هستند که می توانند بر عملکرد بدن انسان در پرواز اثر بگذارند.

عبارات مهم : ارسال
چشم، نخستین قربانی

چشم انسان ازجمله حساس ترین اعضای بدن محسوب می شود که هرگونه عوض کردن در شرایط محیطی می تواند عملکرد مناسب آن را عوض کردن دهد. می دانیم که فشار اتمسفر با زیاد کردن ارتفاع کم می شود و این کم کردن فشار باعث کم کردن فشار نسبی گازهای تشکیل دهنده اتمسفر می شود و زمانی که فشار نسبی اکسیژن ـ به عنوان بااهمیت ترین و حیاتی ترین عنصر در حفظ بقای انسان، کم شود ـ چشم نخستین عضو است که عوض کردن در عملکرد خود را نشان می دهد. تداخل دید، کبود شدن زیر ناخن ها و لب ها، حس سرخوشی کاذب (خنده های بی دلیل)، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سر درد، تصمیم گیری نامناسب، کم کردن سرعت تصمیم گیری، عوض کردن در رفتارهای شخصیتی، خمیازه و خواب آلودگی، کم کردن دایره دید، حس سوزن سوزن شدن بدن و عرق کردن، همگی ازجمله نشانه های نارسایی در سیستم تنفسی انسان هستند. این نارسایی می تواند در اثر کمبود اکسیژن در محیط یا بیماری های مرتبط به دستگاه گردش خون و هموگلوبین در جذب اکسیژن و انتقال آن به نقاط متفاوت بدن مربوط باشد.

گوش داخلی

بینایی، گوش داخلی و اعصاب پوستی، سه حسی هستند که در تشخیص موقعیت به بدن کمک می کنند. عوض کردن در اطلاعات ارسالی به وسیله این سه عضو به مغز یا ارسال اطلاعات متناقض، باعث می شود مغز درک درستی از موقعیت بدن در محیط نداشته باشد و در نتیجه آن را با پردازش و خروجی نادرست نشان دهد. زمانی که چشم، نور ستارگان را به عنوان خط ساحلی فرض می کند، بدن میل به دارد در تاریکی شب از آن به عنوان عاملی جهت تنظیم افق استفاده کند. اگر خلبان، هواپیمای خود را با توجه به این خط نور ـ که با افق واقعی چند درجه تفاوت دارد ـ تنظیم کرده و سپس دستگاه افق مصنوعی راه اندازی شده است داخل هواپیما را نگاه کند، متوجه خواهد شد در حال گردش به چپ یا راست هست. البته دیگر حس های مربوط به تشخیص موقعیت نیز خبر های متناقضی از این گردش را ارسال می کنند که در صورت نبود اعتماد به سیستم های ناوبری هواپیما، می توانند باعث سردرگمی و عدم تشخیص صحیح موقعیت شود. گوش داخلی با داشتن سه کانال جهت نگهداری مایعی به نام آندولنف و مژک های دیواره این کانال ها جهت حس کردن حرکت مایع گوش داخلی، از جمله بااهمیت ترین اعضای بدن در تشخیص و برقراری تعادل هست. هر کدام از این کانال ها، مسئولیت ثبت شتاب حرکت را در یکی از سه بعد فضا برعهده دارند. به این معنی که حتی هنگامی که با چشمان بسته در محیطی مانند ماشین یا هواپیما قرار می گیرید، با زیاد کردن سرعت رو به جلو یا زیاد کردن سریع ارتفاع، مایع گوش داخلی حرکت کرده و حسگرهای موجود در دیواره آن، اطلاعات را به صورت تحلیلی از حرکت به مغز ارسال می کنند که در این حالت مغز تصمیم می گیرد با انقباض بعضی ماهیچه های بدن، از زمین خوردن انسان جلوگیری کند. در حالی که ممکن است این اطلاعات نادرست بوده و کسانی که فرد مورد آزمایش را نگاه می کنند، با صحنه ای عجیب و شاید خنده آمیز روبه رو شوند.

حفظ تعادل

برای جلوگیری از تداخل خبر های ارسالی به مغز و در دست داشتن تحلیل درست از موقعیت، خلبانان باید به دستگاه های تشخیص موقعیت و ناوبری هواپیما اعتماد کرده و از باور احساس نادرست در تشخیص موقعیت اجتناب کنند. اگر جزو افرادی هستید که احتمال می دهید دچار عدم درک صحیح از موقعیت (بیماری پرواز) خواهید شد، حتما از کسی که کارت پرواز صادر می کند بخواهید صندلی کنار پنجره را به شما بدهد. دیدن افق در روز می تواند به تحلیل ذهن شما از موقعیت کمک کند.

خلبانان جهت جلوگیری از ارسال خبر های متناقض به مغز، هنگام گردش هواپیما یا اوجگیری سریع، همواره از خم شدن و تکان دادن سریع سرشان خودداری می کنند. شما نیز تلاش کنید همین کار را انجام دهید تا از پروازتان لذت ببرید.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: ارسال | پرواز | کانال | هواپیما | اطلاعات | هواپیما | بدن انسان | خوردن انسان

نویسنده : topsblog